De voedingsdriehoek

Inleiding

Gezonde en evenwichtige voeding is belangrijk bij kinderwens of zwangerschap. Wat dit precies inhoudt heeft het Vlaams Instituut Gezond Leven samengevat in de voedingsdriehoek. Voor een gezond voedingspatroon eet je in verhouding meer uit de bovenste, groene groepen.  Variëren binnen deze groepen is eveneens belangrijk voor een gezonde en evenwichtige leefstijl.

De rode bol naast de voedingsdriehoek is de restgroep. Deze staat buiten de driehoek om aan te geven dat deze voedingsmiddelen overbodig zijn in een gezonde voeding. Ze worden best tot een minimum beperkt.  

De voedingsdriehoek is een handig hulpmiddel voor een gezond eetpatroon als je zwanger wil worden of (net) zwanger bent. Bij kinderwens of zwangerschap zijn er enkele bijkomende aandachtspunten bij de voedingsdriehoek, zoals de inname van foliumzuur.

De uitgangspunten van de voedingsdriehoek:

  • Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding
  • Vermijd ultrabewerkte voeding (restgroep) zoveel mogelijk
    • Kook zoveel mogelijk zelf
    • Verander bepaalde recepten naar gezondere alternatieven
  • Verspil geen voeding en matig je consumptie

    • Minder eten van bepaalde voedingsmiddelen (vb. gesuikerde dranken , rood vlees)
    • Aandacht voor grootte van de porties
      • Maaltijden gericht plannen (weekmenu opmaken)
      • Slim boodschappen doen (met een lijstje)

 

In de vernieuwde voedingsdriehoek worden er 6 gekleurde zones onderscheiden, die het effect op de gezondheid weerspiegelen:

  • Donkergroen: dit zijn voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, met een gunstig effect op de gezondheid: groenten, fruit, volle granen en aardappelen, maar ook peulvruchten, noten en zaden, plantaardige oliën (en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren). Probeer zoveel mogelijk de weinig of niet-bewerkte versie te kiezen. 
  • Lichtgroen: dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid: vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren. Kies ook hier voor de weinig of niet-bewerkte variant. 
  • Oranje: dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben op de gezondheid: rood vlees, boter, kokos- en palmolie (vetstoffen rijk aan verzadigde vetzuren). Deze producten bevatten wel nog enkele nuttige voedingsstoffen, bijv. ijzer in rood vlees, vetoplosbare vitaminen in boter.
  • Rood (de restgroep): een vierde, rode categorie staat los van de driehoek. Dat zijn sterk of ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan het ongunstige gezondheidseffect voldoende overtuigend  werd aangetoond. Ze kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn: bereide vleeswaren, frisdrank, alcohol, snoep, gebak, snacks, fastfood, … Ze bevatten weinig of geen nuttige voedingsstoffen en zijn dus  overbodig in een gezond voedingspatroon. Probeer ze dus niet te vaak en niet te veel te eten.
  • Grijze zone: producten afgeleid van de basisvoedingsmiddelen in het model worden niet visueel weergegeven. Het gaat in de meeste gevallen om basisvoedingsmiddelen die bepaalde bewerkingen hebben ondergaan (bijvoorbeeld fruitsap, wit brood) of waaraan suiker, vetstof of zout werd toegevoegd (bijvoorbeeld chocolademelk, gezouten noten). Door deze bewerking of toevoegingen zijn ze niet meer zo gezond als het basisvoedingsmiddel en krijgen ze niet de voorkeur. Ze behouden wel nog een zekere voedingswaarde en er is geen overtuigend bewijs voor een gezondheidsschadend effect. Deze producten worden dan ook niet beschouwd als ultrabewerkt en  horen daarom niet thuis in de rode categorie. We spreken van een ´grijze zone´.

 

 

Interessante websites

Eet jij gezond? Beweeg je voldoende?
Doe de test

Advies op maat?
Ga naar www.mijndriehoek.be

Voedselpiramide (nog) niet op de schop - VIGeZ, 04/09/2015

Voor de zorgverlener

Klik hier