Fruit

  • Indien je zwanger wil worden of (net) zwanger bent én je bent immuun voor toxoplasmose, dien je geen rekening te houden met de preventieve maatregelen tegen toxoplasmose.
  • Indien je zwanger wil worden of (net) zwanger bent én je bent niet immuun voor toxoplasmose, hou je best rekening met enkele preventieve maatregelen tegen toxoplasmose in verband met rauwe groenten, fruit en kruiden

Fruit levert -net zoals groenten- koolhydraten, vitaminen, mineralen, voedingsvezels, vocht en antioxidanten. Groenten en fruit onderscheiden zich door de aanwezigheid van verschillende soorten en hoeveelheden voedingsstoffen. Eet daarom dagelijks zowel groenten als fruit.

Je hebt elke dag 2 tot 3 stuks of ongeveer 250 gram fruit uit deze groep nodig. Fruit kan als tussendoortje, als broodbeleg en als dessert gegeten worden. Gebruik liever vers fruit dan blikfruit of gedroogd fruit.

Zoet broodbeleg op basis van fruit, zoals confituur en stroop, worden in de restgroep geplaatst. Deze producten zijn gemaakt op basis van fruit maar kunnen fruit niet vervangen wat het gehalte aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen betreft.
Vers fruit is een zeer goed broodbeleg. Voor wie graag zoet eet op het brood, is vers fruit zoals schijfjes banaan, aardbeien in het seizoen, perzik, kiwi of nectarine aan te raden.

 

In de praktijk komt één portie fruit  (ongeveer 125 gram) overeen met:

  • 1 stuk fruit ter grootte van een appel, een peer, een banaan, een sinaasappel, trosje druiven;
  • schaaltje aardbeien;
  • 2 stukken fruit ter grootte van een mandarijn, kleine pruimen, kiwi, …;
  • 2 handenvol kersen;
  • 1/8 van een galia- of honingmeloen, enz.
     
Fruit en Toxoplasmose

Fruit kan aan de oppervlakte bevuild zijn door aarde. In de aarde kunnen verschillende microben voorkomen. Deze kunnen toxoplasmose veroorzaken.

Vooral voor fruit dat in of dicht tegen de aarde groeit, verdient extra aandacht. Voorbeelden zijn aardbeien, frambozen, bessen.

  • Er wordt aangeraden om alle fruit grondig te wassen en te drogen met een propere handdoek. Indien mogelijk, kan het fruit geschild worden. Zo worden alle microben verwijderd.
  • Ook door fruit goed te koken, zorg je ervoor dat alle microben gedood worden. Het invriezen van fruit volstaat niet om de microben te doden.
  • Het is aangewezen je handen grondig te wassen na contact met rauw fruit. Keukengerei (oa snijplanken, messen en het aanrecht) dat in contact komt met ongewassen rauw fruit dien je eveneens grondig af te wassen.

Fruit:
Wat is veilig? Wat is er te vermijden indien je niet immuun bent voor toxoplasmose?

VEILIG

TE VERMIJDEN

Fruit grondig wassen en drogen met propere handdoek of goed schillen

Onvoldoende gewassen of ongeschilde rauw fruit

Goed gekookt fruit

 

 

Doe de test

Eet jij voldoende fruit? Doe de test: