Lichaamsbeweging

Beweeg bij voorkeur elke dag een half uur en dit minstens 5 dagen per week.

Deze 30 minuten mogen verspreid zijn over de dag, maar best in blokjes van minimum 10 minuten.

Indien je (net) zwanger bent, mag je zeker matig intens bewegen.


Actieve levensstijl 

Vermijd langdurig zitten of onderbreek het zitten regelmatig met licht fysieke activiteit.
Personen kunnen voldoende fysiek actief zijn volgens de aanbevelingen, maar toch te veel zittend of inactief gedrag vertonen.

- Inspanningen van matige intensiteit


Je gaat iets sneller en dieper ademen, je hart klopt een beetje sneller en je gaat licht zweten. Je kan nog steeds praten.
Voorbeelden: fietsen, stevig doorstappen, de trap opgaan, … . Allemaal dingen die je elke dag kan doen.

Inspanningen van matige intensiteit zijn een goede vorm van dagelijkse beweging.

- Intens of zwaar sporten


Je gaat veel sneller en dieper ademhalen, waardoor een vlotte conversatie moeilijk wordt en je begint te zweten.
Voorbeelden: joggen, klimmen, tennis, wielrennen, fietsen vanaf 20 tot 25 km per uur, gevechtsporten en basketbal.
 

Risico's tijdens de zwangerschap

Gedurende de zwangerschap vermijd je best bepaalde sporten zoals contactsporten, intensieve sporten (omwille van de kans op vallen of overbelasting van je pezen en je buik).

Zwemmen mag, maar diepzeeduiken kan je best laten tijdens de zwangerschap aangezien dit niet goed is voor de baby in je buik.
 

Vruchtbaarheid


Er is relatief weinig kennis over negatieve effecten van intens sporten, in het bijzonder op de vrouwelijke vruchtbaarheid.
Intens sporten zou een negatief effect kunnen hebben op de ovulatie (de eisprong) en de menstruatie van vrouwen.


Langdurig zitten of te weinig bewegen kan bij mannen een negatieve invloed hebben op de mannelijke vruchtbaarheid.

Heb je nog vragen over jouw sport? Win dan advies in bij je hulpverlener.

Beweegtips


Klik hier voor enkele beweegtips.

 

Voor publiek