Restgroep

De restgroep zweeft als een afzonderlijke groep boven de actieve voedingsdriehoek. Dit topje is eigenlijk een extraatje.

Geniet met mate!
Wie gezond wil eten hoeft daarvoor niet alle lekkers te laten. Het mag natuurlijk wel af en toe, zo lang je maar niet teveel en niet dagelijks voedingsmiddelen uit de restgroep eet.

Het gaat om voedingsmiddelen die strikt genomen niet nodig zijn in een evenwichtige voeding. Ze leveren vooral energie en in verhouding weinig of geen voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen.
Ook lang zitten (sedentair gedrag) behoort tot de restgroep en wordt best beperkt.

 

De restgroep bevat de volgende voedingsmiddelen:

  • producten rijk aan suiker zoals sorbet, zoet broodbeleg, snoep
  • dranken zoals alcoholische dranken, energiedranken, -bouillon, sportdranken
  • sauzen, bijvoorbeeld: mayonaise, dressing
  • room en slagroom
  • producten rijk aan vet en/of suiker zoals chocolade, choco, ijsroom, chocomousse, tiramisu
  • gebak, koek en taart
  • gefrituurde aardappelbereidingen en snacks, bijvoorbeeld: frieten, chips
  • andere producten: sojadranken en sojadesserts zonder calciumverrijking, havermelk, rijstmelk, notenmelk
Tips voor een evenwichtige consumptie van de restgroep

Gebruik dagelijks maximaal 10% van je dagbehoefte aan energie uit de restgroep.

= maximaal gebruik van 250 kcal per dag uit de restgroep =

  • of 2 boterhammen met choco of speculoospasta
  • of 3 bollen roomijs
  • of 70 gram frieten (<1/4 van een bord)
  • of 2 plakken cake
  • of 1 wafel
  • of 1 donut
  • of 1 chocoladereep (45 gram) of 4 pralines
  • of 1 klein pakje chips (45 gram)
  • enz.