Zittende bezigheid (sedentair gedrag)

  • Zit niet te vaak of voor lange tijd stil.
  • Bij zittende activiteiten, zorg je best om de 20-30 minuten voor wat beweging.

Naast voedingsmiddelen die strikt genomen niet nodig zijn in een evenwichtige voeding, behoort zittend gedrag eveneens tot deze restgroep.

Ook iemand die heel actief is, moet periodes van te lang stil zitten of beeldschermactiviteiten vermijden.

Dit is bijvoorbeeld:

  • televisie of dvd kijken,
  • computeren,
  • zitten op school of op het werk,
  • in de auto zitten

Je kan voldoende fysiek actief zijn, maar toch te veel stilzitten. Dit heeft onafhankelijk van je fysieke activiteit een negatieve invloed op de gezondheid, ook voor wie daarnaast toch de beweegnorm haalt (zie lichaamsbeweging).

Heb je een zittend beroep?

  • Onderbreek dan regelmatig het zitten. Sta even op en loop wat rond, ga een glas water halen, rol je schouders eens naar achter, strek de armen even omhoog of doe een kleine oefening.
  • Er wordt aanbevolen dat iemand die (veel) zit voor een scherm, om de 20-30 minuten even het zitten onderbreekt.
     

Er blijkt een relatie te zijn tussen zittend gedrag en overgewicht of obesitas. Waarschijnlijk leidt het daarnaast ook tot een verhoogd risico op diabetes type 2.