Water en vocht

  • Je hebt elke dag 1,5 liter water en vocht nodig bovenop hetgeen al in je eten zit.
  • Indien je zwanger wil worden of (net) zwanger bent, drink je best maximaal vier tassen milde koffie of maximaal 0,5 liter koffie per dag. Dit komt overeen met maximaal 300 mg cafeïne1 per dag.
 

Voorbeelden van 300 mg cafeïne: 4 tassen koffie of 3 tassen koffie en 1 kop thee of 2 tassen koffie en 3 tassen thee of 2 tassen koffie, 2 tassen thee en 1 glas cola

VEILIG

TE VERMIJDEN

Kraantjeswater in België

Kraantjeswater in het buitenland, waarvan je niet zeker bent of het goed gezuiverd is

Fleswater

Water uit een bron, riviertjes of fonteinen

Max. 4 tassen koffie per dag

Max. 3 tassen koffie, 1 kop thee

Max. 2 tassen koffie, 2 tassen thee, 1 glas cola

Max. 2 tassen koffie, 3 tassen thee

 

Kraantjeswater indien je loden leidingen hebt

 

 

 

 
 
 
 

Water

Het menselijk lichaam bestaat voor 65% uit water. Water is dus het belangrijkste onderdeel van ons lichaam, en we kunnen niet zonder. Deze groep omvat energiearme dranken zoals water, koffie en thee (zonder toevoeging van suiker ). Aangezien melk ook andere voedingsstoffen bevat, hoort het thuis in de groep van de melkproducten. Frisdranken, energiedranken en alcoholische dranken behoren tot de kleine restgroep.

Je drinkt best dagelijks in totaal 1,5 liter waarvan minstens 1 liter water. Samen met het vocht dat in je vaste voeding zit, kom je tot de dagelijkse aanbevolen 2,5 liter per dag.

  • Flessenwater is veilig.
  • Kraantjeswater mag je in België veilig drinken.
    • Het wordt zeer streng gecontroleerd en bevat dus geen schadelijke microben.
    • Enkel indien je nog loden leidingen hebt, moet je het gebruik van kraantjeswater beperken zodat je niet te veel lood opneemt
  • Het drinken van ongezuiverd water of bronwater is af te raden aangezien dit besmet kan zijn.              
     

Cafeïne

Koffie, zwarte en groene thee, chocolade en sommige frisdranken bevatten cafeïne. Er is onvoldoende bewijs dat cafeïne of theïne slecht zou zijn. Toch wordt het drinken van veel koffie tijdens de zwangerschap afgeraden (ook voor niet-zwangeren).

 

Lightfrisdranken

Rond de veiligheid van lightfrisdranken bestaat nog  veel onzekerheid. Mogelijk kan een beperkte dosis aspartaam (zoetstof in lightproducten) geen kwaad, maar probeer deze producten waar mogelijk te vermijden waar mogelijk of toch te beperken tot maximaal 0,5 liter per dag.
Water geniet de voorkeur.