De rode bol

De rode bol behoort niet tot de voedingsdriehoek. De voedingsmiddelen die opgenomen zijn in deze zone hebben we niet nodig voor onze dagelijkse voedingsbehoefte.

Voedingsmiddelen die tot deze groep behoren zijn zogenaamde sterk bewerkte producten. Deze bevatten vooral veel suiker, vet, zout en weinig of geen nuttige voedingsstoffen meer. Alcohol, suikerrijke dranken en voedingsmiddelen, vetrijke en  gefrituurde snacks, bewerkt vlees en zout zijn hier voorbeelden van.

Uitzonderlijk kunnen deze producten geconsumeerd worden maar ze mogen niet de basis  vormen van ons eetpatroon. De vele suikers zorgen voor gaatjes in onze tanden en kunnen leiden tot obesitas en diabetes type 2. De hoge zoutinnames via deze voeding leiden tot een verhoogde bloeddruk, wat op zich het risico verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Alcohol dient volledig vermeden te worden vanaf de zwangerschap en in ideale situaties vanaf de zwangerschapswens. Alcohol kan complicaties veroorzaken bij de ongeboren baby waaronder het foetaal alcohol syndroom en respiratoire problemen.

Hierbij aansluitend kan een niet evenwichtige voeding en roken het risico op vroeggeboorte significant verhogen.

Al deze voedingsmiddelen worden dus het best beperkt. Eet ze niet te vaak en kies voor een kleine portie.

 

Lees meer over de producten in de rode zone via https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/overige-producten

Tips voor een evenwichtige consumptie van de restgroep

Gebruik dagelijks maximaal 10% van je dagbehoefte aan energie uit de restgroep.

= maximaal gebruik van 250 kcal per dag uit de restgroep =

  • of 2 boterhammen met choco of speculoospasta
  • of 3 bollen roomijs
  • of 70 gram frieten (<1/4 van een bord)
  • of 2 plakken cake
  • of 1 wafel
  • of 1 donut
  • of 1 chocoladereep (45 gram) of 4 pralines
  • of 1 klein pakje chips (45 gram)
  • enz.