Noten en zaden

Noten bevatten goede vetstoffen en hebben een positief effect op de gezondheid.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het eten van noten het risico op hart- en vaatziekten vermindert, doordat ze de slechte cholesterol (LDL) verlagen.

Noten bestaan uit 45 tot 75 % vet (afhankelijk van het soort noot). Bij zaden is dat 30 tot 50%. Dit is geen probleem aangezien het hoofdzakelijk gaat om de goede, onverzadigde vetten welke een gunstig effect hebben op de gezondheid. Toch blijven vetten leveranciers van energie, dus een handvol noten en zaden per dag is voldoende.

 

Naast gezonde vetten bevatten noten veel eiwitten, vezels en verschillende vitaminen en mineralen zoals calcium en magnesium, kalium en zink, ijzer en vitamine E, … 

 

Elke dag noten en/of zaden eten is goed voor de gezondheid. Je doet dat het best in pure, onbewerkte vorm – zonder extra zout of suiker. Eet ze als tussendoortje of verwerk ze in een salade, warme maaltijd of muesli. Er zijn verschillende soorten : walnoten, hazelnoten, pistachenoten, paranoten, pecannoten en amandelen. Ook in zaden heb je heel wat keuze: zonnebloem- en pompoenpitten, lijn-, sesam- en chiazaad … 

 

Meer weten over noten en zaden? Surf naar https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/noten-en-zaden