Gewicht

  • Indien je zwanger wil worden, is het aangeraden een gezond gewicht te hebben. Indien je een BMI hebt tussen 18,5 kg/m² en 24,9 kg/m², heb je een ideaal gewicht om zwanger te worden. Probeer dit gewicht aan te houden door gezonde, evenwichtige voeding en lichaamsbeweging. Uiteraard zal je tijdens de zwangerschap in gewicht bijkomen, maar laat ook tijdens de zwangerschap je gewicht opvolgen.
     
  • Indien je een BMI lager dan 18,5 kg/m² hebt en je menstruatiecyclus is niet ontregeld: probeer dan je gewicht te behouden of wat te verzwaren door gezonde, evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging. Contacteer een hulpverlener indien je een BMI lager dan 18.5 kg/m² hebt en een onregelmatige menstruatiecyclus.
     
  • Als je zwanger wil worden en je bent net verzwaard, probeer dan wat gewicht te verliezen tot je je oorspronkelijk gewicht opnieuw hebt bereikt door gezonde, evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging.
     
  • Heb je een BMI tussen 25 kg/m² - 29,9 kg/m²; probeer dan wat gewicht te verliezen door gezonde, evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging.
     
  • Heb je een BMI hoger dan 30 kg/m², probeer dan je gewicht te verliezen door een gezonde, evenwichtige voeding, lichaamsbeweging en verandering in leefstijl. Je gebruikt best anticonceptie tot je je streefgewicht hebt bereikt. Bespreek je gewicht met je zorgverlener en/of diëtist. Een gewichtsverlies van 10% kan al een positief effect opleveren voor je vruchtbaarheid.

 

Bereken of je een gezond gewicht hebt

Aan de hand van je BMI (Body Mass Index) kan je zelf berekenen of je al dan niet een gezond gewicht hebt (online berekenen: hier of hier)

 

Formule:

BMI =   ___    gewicht (in kg)___________           
                   lengte (in m) x lengte (in m)

BMI = het lichaamsgewicht (in kg) gedeeld door de lengte in het kwadraat (lengte x lengte) in meter.

 

Een BMI-waarde:

  • Onder de 18,5 kg/m2 duidt op ondergewicht
  • Tussen de 18,5 kg/m2 en de 24,9 kg/m2 duidt op gezond gewicht
  • Tussen de 25 kg/m2 en de 29,9 kg/m2 duidt op overgewicht
  • Tussen de 30 kg/m2 en de 39,9 kg/m2 duidt op obesitas of zwaarlijvigheid
  • Boven de 40 kg/m2 duidt op ernstige zwaarlijvigheid
     

Indien je zwanger wil worden, is het aangeraden een gezond gewicht na te streven. Bij twijfel contacteer je best je zorgverlener.

De ideale BMI om zwanger te worden ligt tussen 18,5 kg/m2 en de 24,9 kg/m2. Dit wil niet zeggen dat je niet zwanger kan geraken als je een lagere of hogere BMI hebt, maar je hebt iets minder kans om zwanger te worden en meer kans op zwangerschapsproblemen. Bij vrouwen met een ondergewicht, overgewicht of zwaarlijvigheid duurt het dus langer om spontaan zwanger te worden dan bij vrouwen met een normaal gewicht.

Iemand die heel mager is of sterk overgewicht heeft, loopt bovendien meer risico op problemen met de zwangerschap of bevalling.

  • Bij een BMI groter dan 30 (obesitas) of lager dan 18,5 (ondergewicht) kan je menstruatiecyclus ontregeld geraken en je vruchtbaarheid aangetast worden.
  • Een te hoog BMI (vooral bij BMI > 30) vermindert de kans om zwanger te worden, en verhoogt de kans op complicaties en miskraam tijdens zwangerschap.

Het beste is om te proberen voor de zwangerschap met gezonde voeding en lichaamsbeweging op een gezond gewicht te komen.
 

Gezond gewicht

Een optimale vruchtbaarheid wordt bekomen bij een normale BMI en dus normaal gewicht.

Indien je een BMI hebt tussen 18,5 kg/m² en 24,9 kg/m², heb je een ideaal gewicht om zwanger te worden. Probeer dit gewicht aan te houden door gezonde, evenwichtige voeding en lichaamsbeweging.
Laat ook tijdens de zwangerschap je gewicht opvolgen.
 

Ondergewicht

  • Indien je een BMI hebt onder de 18,5 kg/m², kan je menstruatiecyclus ontregeld geraken.

Als je zwanger wil worden en je menstruatiecyclus is ontregeld, kan je vruchtbaarheid verminderen en heb je meer kans op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht.

 Bespreek je gewicht met je zorgverlener. Hij/zij kan je eventueel doorverwijzen naar een diëtist.
 

Ondergewicht is niet altijd het gevolg van eetstoornissen. Wenst u meer informatie rond eetstoornissen? Klik dan hier.
 

Recente gewichtstoename

Als je zwanger wil worden en je bent net verzwaard, probeer dan wat gewicht te verliezen tot je je oorspronkelijk gewicht opnieuw hebt bereikt door gezonde, evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging.
 

Overgewicht

Wereldwijd zijn er meer en meer vrouwen met overgewicht. Naast langetermijneffecten voor je algemene gezondheid, heb je bij overgewicht minder kans om zwanger te worden. Je zwangerschapskans in één cyclus daalt met 8% en voor 75% van de vrouwen met overgewicht zal het drie maanden langer duren vooraleer zwanger te worden. Eens zwanger, heb je meer kans op problemen tijdens je zwangerschap.

Indien je een BMI hebt tussen 25 kg/m² en 29,9 kg/m², probeer dan bij voorkeur wat gewicht te verliezen door gezonde, evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging.

Er is aangetoond dat beperkt gewichtsverlies van 5 tot 10% in een periode van 4 weken leidt tot een optimalisatie van je hormonale huishouding, menstruele cyclus en de kans op een zwangerschap. Van groot belang is dat het gewichtsverlies plaatsvindt voor je zwanger bent. Bij gewichtsverlies tijdens de zwangerschap heeft je ongeboren baby meer kans op een vertraagde groei.
 

Obesitas

Indien je zwaarlijvig of obees bent, heb je duidelijk minder kans om zwanger te worden omdat de menstruele cyclus meer ontregeld kan zijn. Ook bij een normale cyclus liggen je kansen lager. Je zwangerschapskans daalt met 18% en voor 75% van de obese vrouwen zal het negen maanden langer duren vooraleer ze zwanger worden.

Eens zwanger, heb je meer kans op problemen tijdens je zwangerschap (zoals miskraam, hoge bloeddruk, zwangerschaps diabetes,…) en tijdens je bevalling.
Hoe zwaarder je bent, hoe minder kans je hebt om spontaan zwanger te worden en hoe meer kans op complicaties nadien.


Daarom is het belangrijk reeds voor je zwangerschap te vermageren.
Het is ook belangrijk je vruchtbare periode te kennen om je vruchtbaarheidsproblemen aan te pakken in plaats van onmiddellijk te starten met vruchtbaarheidsbehandelingen.

Indien je een BMI hebt hoger dan 30 kg/m², probeer dan je gewicht te verliezen door een gezonde, evenwichtige voeding, lichaamsbeweging en verandering in gedragspatroon. Je gebruikt best anticonceptie tot je je streefgewicht hebt bereikt.
Bespreek je gewicht met je zorgverlener en/of diëtist.