Vegetarische en veganistisch voeding - zorgverlener

Advies

Vrouwen met een vegetarisch dieet worden aangeraden om, naast foliumzuur, bepaalde supplementen in te nemen om tegemoet te komen aan eventuele tekorten aan vitamine B12, vitamine D, ijzer en zink te voldoen.

De Hoge Gezondheidsraad raadt een veganistisch dieet af tijdens de zwangerschap en borstvoeding, omdat het risico op tekorten te groot is. Indien men toch veganistisch wil blijven eten, is opvolging door een voedingsdeskundige aanbevolen tijdens de zwangerschap.

Het volledige advies vindt u hier.

 

Vegetariërs en in het bijzonder veganisten (dieet met uitsluitend plantaardig voedsel) lopen een groter risico op een tekort aan ijzer, vitamine B12, vitamine D, calcium en omega-3 vetzuren, omdat deze voornamelijk terug te vinden zijn in vlees, vis en melkproducten.

De Hoge Gezondheidsraad beveelt de volgende supplementen aan voor zwangere vrouwen die geen vlees eten (per dag):

  • 400 µg foliumzuur: zoals bij alle zwangere vrouwen (ook tijdens de borstvoeding wordt bij vrouwen met een vegetarisch dieet nog 300 µg foliumzuur aanbevolen)
  • 3 µg vitamine B12 
  • 5-7 mg ijzer
  • 1000 IU vitamine D
  • 20 mg Zink
  • 50-100 µg jodium (voor en tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding)
  • Twee keer per week vis wordt aangeraden om te voorzien in omega-3 vetzuren. Indien geen vis geconsumeerd wordt, kunnen eieren geconsumeerd worden, verrijkt met omega-3.
  • Koolzaad - en walnootolie zijn eveneens aan te raden binnen een vegetarisch dieet.

Meer informatie rond vervangproducten vindt u hier.

Een veganistisch dieet wordt niet aangeraden. Stimuleer deze vrouwen dieetkundig advies in te winnen tijdens de zwangerschap en borstvoeding, eerder dan hen zelfstandig te laten starten met supplementen