Actieve Voedingsdriehoek

3 basisprincipes van gezonde en evenwichtige voeding
  1. Eet evenwichtig: Je eet best dagelijks in de juiste verhouding uit de verschillende groepen van de actieve voedingsdriehoek:  meer uit de grote groepen onderaan (bv. water, graanproducten) en minder uit de kleine groepen bovenaan (bv. smeer- en bereidingsvet, restgroep). Drie hoofdmaaltijden en 2 tot maximum 3 tussendoortjes per dag is ideaal.
  2. Eet met mate: Je eet best de aanbevolen hoeveelheid voor elke groep van voedingsmiddelen. Ook al is een voedingsmiddel gezond, teveel is teveel.
  3. Eet gevarieerd: Binnen elke productgroep, eet je best gevarieerd tussen de verschillende voedingsmiddelen. Zo kan je bijvoorbeeld aardappelen afwisselen met rijst, deegwaren, bulghur of couscous en kan je beter verschillende soorten groenten en fruit eten.

Indien je zwanger wil worden of (net) zwanger bent, volg je de actieve voedingsdriehoek, met uitzondering van een aantal te mijden voedingswaren en extra inname van foliumzuur

Interessante websites

Eet jij gezond? Beweeg je voldoende?
Doe de test

Advies op maat?
Ga naar www.mijndriehoek.be

Voedselpiramide (nog) niet op de schop - VIGeZ, 04/09/2015

Voor de zorgverlener

Klik hier